Etsi:

» Teuvo Innolan muisteloita
» Yhteenveto Ouran Pojista 1940-luvulla
» Jamboree 1947
» Kuinka partiolaisten saaresta tuli Partiokari?
» Partiopoika leipurina
Yleiskirjoituksia...
Valokuvia ja skannauksia

Vierumäen Suurleiri 1948

Ensimmäinen Suomen Partiopoikajärjestön ( SPJ ) suurleiri järjestettiin Vierumäellä 17.7.48 – 25.7 48. Leirin suojelijana oli kunniapartiolainen Mannerheim ja ylijohtajana Werneri Louhivuori.

Jukka Uusitalo, 5.12.2008
Tässä ollaan Vierumäelle lähdössä. Vasemmalta oikealle, Erkki Hakasalo, Jukka Uusitalo, Veijo Vuorisalo, Esa Hurtola, Veikko Hakasalo ja Heikki Vainio. Auton katolla matkalaisten reput ja mukana on vielä Merikarvian vaakunakin. Kuvan otti Helli Ojala
Merikarvialta mukana kuusi partiopoikaa
Tuohon aikaan partiotytöt kuuluivat omaan järjestöönsä, eivätkä näin osallistuneet kyseiselle leirille. Suurleirillä oli mukana myös osallistujia Ruotsista, Norjasta, Tanskasta Englannista ja Ranskasta. Mukana oli myös 6 merikarvialaista partiopoikaa. Meitä oli Merikarvialta minun (Erkki Uusitalo) lisäkseni Erkki Hakasalo (johtaja) Esa Hurtola, Heikki Vainio, Veikko Hakasalo ja Veijo Vuorisalo.

Vaakuna unohtui matkalla Tampereelle
Lähdimme perjantaina 16.7 aikaisin aamulla Ojalan linja-autolla Poriin. Porista jatkoimme junalla Tampereelle, jossa oli junan vaihto. Täällä meille kävi paha vahinko. Hukkasimme ison pahvikiekon, jossa oli Merikarvian vaakuna. Tämän kiekon antoi meille mukaan kunnankirjuri Hemminki Hakasalo. Koska kiekko oli kunnan omaisuutta, muistutti Hemmu, että siitä on pidettävä hyvää huolta, eikä sitä saa liata eikä rikkoa. Hukkaamisesta ei ollut mitään puhetta. Vaakuna unohtui Tampereen aseman lähellä olevaan puistoon, jossa kävimme syömässä jäätelöt. Vaakuna oli tarkoitettu meidän teltan eteen, jotta muut partiolaiset näkevät mistä ollaan kotoisin.

Kuorma-autolla loppumatka
Tampereelta jatkoimme junalla Riihimäen kautta Lahteen, josta meidät vietiin kuorma-autoilla Vierumäelle. Lauantai oli leirin rakennuspäivä, jolloin pystytimme leirin valmiiksi. Sunnuntai 18.7 oli avajaispäivä, maanantaina partiotaitojen päivä, tiistaina partioveljeyden päivä, keskiviikkona urheilupäivä, torstaina retkeilypäivä, perjantai oli talkoopäivä, jonka hyöty meni silloisen Urheiluopiston hyväksi. Lauantai oli isänmaanpäivä, jossa oli eri kansallisuuksien ja maakuntien ohjelmaa. Sunnuntai 25.7 oli lopettajaispäivä ja maanantaina lähdimme kotimatkalle. Kotimatka tehtiin samoilla kulkuvälineillä kuin tulomatkakin.

Ruoaksi lihaisaa hampparimakkaraa
Ruokailut muodostuivat aamupuurosta, aamiaisesta ja päivällisestä. Lisäksi saimme teetä, leipää ja sokeria. Aamiaiseksi ja päivälliseksi saimme neljä kertaa makkarakastiketta ja perunoita, neljä kertaa läskisoosia ja perunoita, kolme kertaa hernekeittoa ja kolme kertaa lihakeittoa. Muilla kerroilla oli jotain erikoisempaa. Makkarakastike oli tehty oikein kunnon hampparimakkarasta, jonka lihaprosentti oli varmaan yli sata. Ruuat olivat mitä parhaimmat ja juuri sellaisia, joihin olimme kotonakin tottuneet. Kalaa oli vain yhtenä päivänä, jolloin oli kalakeittoa.

Isolla leirillä viihdyttiin
Viihdyimme hyvin leirillä. Tuohon aikaan oli harvinaista päästä mukaan näinkin isoon tapahtumaan. Olihan leirillä tuhansia nuoria ja vähän vanhempaakin väkeä. Kilpailimme ja harjoittelimme erilaisia partiotaitoja. Ohjelmaa oli aamuvarhaisesta iltanuotioon ja hiljaisuuteen asti. Herätys oli klo 7,00, torvisignaalina, iltasoitto kuultiin klo 22,00 myös torvisignaalina ja hiljaisuus alkoi klo 22,15

Meille oli annettu kirjallisesti monenlaisia ohjeita, joista eräs kuului seuraavasti: ”Leirin elokuvaamisen suorittaa Adams Filmi Oy. Älä töllistä kameraan kuvauksen aikana”. Ei kyllä töllistelty. "

Teksti: Jukka Uusitalo

Terveisiä Hämeenlinnasta

Kirjoittaja töllistelee nykyään aina tilaisuuden tullen, kameralle.

Tätä sivua on muokattu viimeksi su 7.12.2008 klo 12:28 - Tulostettava versio
Ouran Partiolaiset • Lisätietoa evästeistä • Sivuston toteutus: Hakosalo Innovations Oy